Menú de navegació

 
Ets a:

Notícies

 

Notícia

Renovació del parc de vehicles de neteja i recollida de residus

Dimecres, 18 de febrer 2015
L'Ajuntament ha presentat el nou sistema de recollida de residus i de neteja de la ciutat que inclou vehicles d'última generació amb GPS, contenidors renovats amb sensors i altres millores en el servei. En paral·lel, ha posat en marxa la campanya 'Ara, Viladecans més net', que inclou accions per conscienciar la ciutadania de la necessitat de mantenir neta la ciutat.


Nous vehicles a gas, que dispensa una estació pròpia

La renovació afecta 31 vehicles, entre màquines escombradores, camions de recollida o cotxes d'inspecció. Les noves màquines són menys sorolloses, més robustes, eficients i respectuoses amb el medi ambient, atès que el seu nivell d'emissions és baix. Viladecans ha volgut innovar, optant perquè el combustible de la majoria dels vehicles sigui el Gas Natural Comprimit (GNC), que compleix les normatives Euro5 o Euro6.

Per fer possible aquest canvi de combustible, l’edifici Viladecans Manteniment i Logística compta amb una estació de gas GNC, instal·lada per l’empresa Gas Natural Fenosa. L’estació ofereix un servei tan públic com privat. D’una banda, compta amb dos sortidors de gas natural, oberts al públic, per a vehicles lleugers que funcionen les 24 hores del dia. De l’altra, té un tercer sortidor d’ús exclusiu per a la flota de servei de neteja municipal. Els temps de recàrrega d’un vehicle és d’entre 3 i 10 minuts, depenent de si es tracta d’un vehicle lleuger o pesat.

El gas natural com a combustible per al transport comporta importants avantatges econòmics, i també contribueix a millorar la qualitat de l’aire. En l’àmbit econòmic, ofereix un estalvi de fins al 50% respecte d’altrescombustibles. En l’àmbit mediambiental, és un combustible que permet reduir les emissions contaminants: pot disminuir fins al 80% les emissions d’òxid de nitrogen (NOx), més del 95% de les emissions de partícules, la totalitat d’emissions d’òxid de sofre (SO2) i al voltant del 30% de les emissions de diòxid de carboni (CO2), principal gas d’efecte hivernacle.

Vehicles i contenidors amb GPS i sensors

A nivell tecnològic, la novetat és el sistema de GPS que incorporen vehicles i contenidors. Aquest sistema permet conèixer en tot moment on estan els vehicles, els recorreguts que han realitzat, on hi ha els contenidors, les vegades que s'han buidat o el pes aproximat del que contenia cada contenidor. Tot això s'integra en un programa informàtic en què es programen els serveis, de manera que es pot tenir un control bastant real del que s'està fent i un històric del que s'ha fet. Tots els vehicles del servei porten un dispositiu GPS, de manera que queden registrats els seus moviments. 

Els contenidors també disposen de sensors passius que identifiquen cada contenidor. Aquesta identificació codificada dóna informació de la ubicació del contenidors, el tipus de contenidors que és, la seva capacitat, el tipus de residus que recull i la data de la seva implantació. 

A més, els camions de recollida de contenidors disposen d'un sistema de lectura RFID (Radio Frequency IDentification) per comunicar-se amb els contenidors. Així, es disposa d'informació dels contenidors que recull cada camió, de les vegades que s'ha recollit cada un, de la data i la hora en què s'ha fet, etc. Per últim, els camions disposen, a més, d'un sistema de pesatge dinàmic que dóna una aproximació del pes del contenidor en el moment de la seva recollida. D'aquesta forma es pot calcular la saturació de les bateries de contenidors de cara a possibles modificacions.

Accions de conscienciació ciutadana

Perquè les millores del servei tinguin més efectivitat, l'Ajuntament ha posat en marxa la campanya 'Ara, Viladecans més net' que inclou diferents accions de conscienciació ciutadana. Inclou una guia de bones pràctiques perquè els ciutadans i ciutadanes es comprometin amb la neteja de l'espai públic de la ciutat i informa dels canvis realitzats per l'Ajuntament en els sistema de recollida de residus i neteja de l'espai públic. 

Un dels productes destacats és el “joc de la neteja”, en què tots els nens i nenes de 1r i 2n de primària de les escoles de la ciutat poden jugar a posar “cares contentes o tristes” allà on s’identifiqui una bona o mala pràctica amb la neteja. Una altra acció és la de street marketing: “Practica el joc net”: als contenidors es dibuixa una diana que convida la ciutadania a llençar les escombraries on toca.

La part més emocional del servei la posen dos treballadors de l’Ajuntament, el Javi i la Lola, que ens expliquen en un vídeo de 2 minuts com és el seu dia a dia, quines incidències es troben, com podríem ajudar-los a fer millor la seva feina.