VISITEM I FEM FEINA A L'ARXIU MUNICIPAL. TALLER DE GESTIÓ DOCUMENTAL

Nivell educatiu

Cicles formatius
CFGM
CFGS

Competències transversals

Autonomia
Comunicació
Resolució de problemes

Descripció

Taller didàctic realitzat a les dependències de l’Arxiu Municipal, on l’alumnat rep una aproximació a la pràctica arxivística i a la gestió documental. Els participants coneixeran com es generen els documents a les oficines productores i com han de ser organitzats i descrits a partir de criteris arxivístics. L’activitat didàctica s’inicia amb una visita a les diverses dependències de l’Arxiu Municipal, tot continuant amb la transmissió dels conceptes més rellevants de l’arxivística: document i expedient (analògic i electrònic), edat i valor dels documents, signatura digital, quadre de classificació, fons documental, instruments de descripció documental, accés, avaluació, preservació... El taller finalitza amb una pràctica feta pel mateix alumnat, el qual treballa en petits grups un expedient d’arxiu, prèviament desendreçat, tot consensuant vies per a la seva organització interna d'acord amb criteris de producció i de gestió documental o de context. 

Objectius

-Conèixer què és un arxiu i quins són els serveis que ofereix. Dependències d’un arxiu.
-Què són els documents d’arxiu? Els arxius públics i els arxius privats. L’edat dels documents. 
-Els documents s’han de conservar. Visita al dipòsit documental. Els condicionants ambientals (la temperatura, la llum i la humitat). 
-Els suports documentals més característics. Els valors dels documents.
-Els documents de l’administració i dels ciutadans. Tipus de documents. La seva organització i la seva instal·lació.
-Els nous documents i els nous suports. Autenticitat, integritat i accessibilitat.

Observacions

Durada del taller: 1,30 h. Aquest taller es realitza amb recursos humans i materials propis del departament de Patrimoni Cultural. Taller realitzat i conduït per un arxiver, en el qual es lliura a cada alumne un dispositiu d'emmagatzematge que incorpora els continguts de l'activitat. També reben un llapis de l'arxiu. 

Dates de l'activitat

A partir del mes d'octubre

Destinataris

Alumnat de cicles formatius de grau mitjà i superior de les branques de la gestió administrativa, documentació sanitària o secretariat.

Lloc / Centres

El taller es a la seu de l'Arxiu Municipal. Carrer de Guifré el Pelós, 32-36

N. assistents / places

Màxim: 30 alumnes

Indicadors d'avaluació

-S’ha pogut integrar l’activitat dins de la programació de treball del curs? -S’ha pogut fer un aprofitament del material lliurat, abans o després de l’activitat?

Objectius del Pla de Millora de l'Èxit Educatiu relacionat amb l'activitat

Assolir nivells educatius satisfactoris amb la millora substancial de les actuals taxes d´èxit escolar i d´aprofitament de les oportunitats de desenvolupament personal i social, dins i fora del sistema escolar:
Treballar per assegurar i ampliar les oportunitats educatives, sense discriminacions, dins i fora del sistema escolar (equitat) i al llarg de la vida:
Treballar per un canvi de paradigma educatiu, de model establert, i substituir-lo per un en què la innovació sigui la norma per incrementar la seva adaptació a l´entorn i a la seva complexitat:
Millorar la cohesió social, avançant en l´escolarització equilibrada amb la col·laboració de tota la comunitat educativa:

A càrrec de

Arxiu de Viladecans-Patrimoni Cultural (93 635 29 85 / [email protected])

Organitzador

Arxiu de Viladecans-Patrimoni Cultural (93 635 29 85 / [email protected])

Inscripció

Per realitzar la inscripció cal iniciar sessió.