Cossos

Nivell educatiu

P3, P4, P5
P3
P4
P5
Cicle inicial de primària
1r de primària
2n de primària
Cicle mitjà de primària
3r de primària
4t de primària
Cicle superior de primària
5è de primària
6è de primària
1r i 2n d'ESO
1r d'ESO
2n d'ESO
3r i 4t d'ESO
3r d'ESO
4t d'ESO
Batxillerat
1r de batxillerat
2n de batxillerat
Cicles formatius
CFGM
CFGS

Competències transversals

Comunicació
Creativitat
Empatia
Resolució de problemes

Descripció

El projecte Cossos és un taller que reflexiona al voltant de la idea del cos per entendre com és la nostra mirada i la dels altres. A partir d’una mirada interna i externa, de com el vivim i l’estimem, analitzarem també quina imatge projecta la nostra societat sobre l’ideal dels nostres cossos mitjançant el debat i l’expressió corporal i teatral. L’activitat trenca amb la idea preestablerta de cos normatiu per tal d’oferir altres maneres de concebre el nostre cos. Un cos entès com a eina per canalitzar emocions, de plaer, de poder, d’identitat però també com a eina de llibertat i d’opressió. L’objectiu és crear nous models de representació i de relació positius i evidenciar les idees preconcebudes i les microviolències presents en la nostra realitat quotidiana en relació amb els cossos dissidents.

El projecte es divideix en dues línies d'acció principal: l'anàlisi de missatges en relació els cossos que s'envien i proposen els mitjans de comunicació, obres audiovisuals i d'altres fonts artístiques o periodístiques i, en segon lloc, a través del teatre, posar en pràctica la vivència i percepcions que tenim dels cossos.

Des de Mousiké entenem el cos com una de les nostres vies per relacionar-los amb el món, amb els altres i amb nosaltres mateixos. Si fomentem l'establiment d'una relació sana, de respecte i d'estima cap a nosaltres mateixos, també fomentem la bona relació amb els altres i, per extensió, amb el món que ens envolta. En una societat on la delimitació del que hauria de ser un cos està molt marcada per la imatge d'un cos normatiu, obrir i ampliar els referents és un moviment clau per fomentar l'acceptació d'un mateix.

Objectius

L'objectiu general del projecte és el de conscienciar els infants, joves i adolescents de la diversitat de cossos que existeixen i que poden existir, així com qüestionar el model de cos normatiu i reivindicar la diferència. A través d'aquest moviment es pretén fomentar una autoimatge positiva del propi cos i contruir un model equilibrat d'autoestima, alhora que promoure el respecte, l'empatia i l'estima dels altres cossos. Amb aquest projecte, també es busca entrenar la consciència, l’autoconeixement i l'acceptació d'un mateix, a nivell emocional i corporal, així com gestionar les emocions i els sentiments. Es vol enviar el missatge de la importància d'identificar i valorar les pròpies habilitats i reforçar els aspectes positius de la nostra personalitat. A més a més, al projecte Cossos es treballen les habilitats de pensament crític i es busca trencar els estereotips de gènere i la pressió social que reben els cossos de les dones, així com treballar la diversitat sexual i d'identitat de gènere. Seguint la mateixa línia de pensament crític, es volen combatre els estereotips cap a persones amb diversitat funcional que sovint són jutjades per la seva corporalitat; i es volen desmuntar els estereotips sobre persones racialitzades, també basats sobre els cossos d'aquestes. En aquest procés crític considerem fonamental identificar mites de la pressió estètica a través dels quals hem estat socialitzades i socialitzats i desmuntar-los, tot trencant els cànons de bellesa i obrint noves possibilitats i representacions que fomentin el reconeixement i l'estima dels cossos en les seves diversitats. D'altra banda, es vol, a partir d'aquesta crítica, generar un nou imaginari respecte als cossos, reflexionant sobre els que són normatius i els no normatius, i fomentar una comunicació positiva al voltant de la diversitat de cossos.

Observacions

Metodologia

El projecte treballa a partir de la creació artística, especialment a través del teatre i el cinema, per tal de potenciar actituds i comportaments que treballin els valors de la igualtat, la cooperació i la tolerància en els i les joves, en el seu entorn i en les seves famílies. L’objectiu és aconseguir una detecció precoç d’actituds o comportaments abusius o discriminatoris i vetllar per la prevenció i el foment de models de relació positius amb l’entorn. Així doncs, Teixint Complicitats aposta per la resolució de conflictes de manera positiva i a través del diàleg, i apropa, a través del teatre, aquestes problemàtiques a la pròpia realitat i a l’activitat quotidiana, intentant, sempre, desmuntar i qüestionar mites, estereotips i models de relació establerts per vehicular nous models de relació més respectuosos, més lliures i que fomentin la diferència.

El projecte treballa a partir del format taller, per tal de crear un espai d’interacció i d’intercanvi a l’aula

Programa

El taller Cossos presenta la següent estructura:

  1. Dossier pedagògic amb activitats per abans de la dinamització del taller
  2. Presentació del projecte i l’entitat
  3. Contextualització i marc teòric
  4. Proposta d’improvisacions teatrals per a desenvolupar els conflictes sorgits a la sessió
  5. Anàlisis i reflexions finals
  6. Dossier pedagògic amb activitats per després de la dinamització del taller

Necessitats tècniques: ordinador, projector, pantalla, altaveus i pissarra

 

El preu del taller oscil·la entre 220-480€ depenent del nombre de sessions, el nombre d'alumnes, la quantitat de temàtiques abordades... Per presentar-vos un pressupost detallat i adaptat a les vostres necessitats podeu trucar-nos al 934433062 o escriure'ns a [email protected]

Dates de l'activitat

Al llarg del curs escolar

Destinataris

Tots els cursos

Lloc / Centres

Centre educatiu

N. assistents / places

Grup classe

Indicadors d'avaluació

Per tal d'avaluar el bon funcionament del projecte, s'ha creat un sistema d'organització de fulls de valoració que responen als objectius estratègics i operatius. Aquesta valoració pretén obtenir uns indicadors qualitatius i quantitatius de l'activitat amb l'objectiu d'aconseguir una resposta indicativa real del projecte a partir de l'ànalisi de les valoracions dels talleristes, els educadors i els usuaris del taller. D'aquesta manera, s'obtenen tres perspectives de la dinàmica tant a nivell diari com global i també de manera continuada, per tal d'observar la progressió del taller en les diferents sessions (en el cas que es faci més d'una sessió).

Objectius del Pla de Millora de l'Èxit Educatiu relacionat amb l'activitat

Assolir nivells educatius satisfactoris amb la millora substancial de les actuals taxes d´èxit escolar i d´aprofitament de les oportunitats de desenvolupament personal i social, dins i fora del sistema escolar:
No
Treballar per assegurar i ampliar les oportunitats educatives, sense discriminacions, dins i fora del sistema escolar (equitat) i al llarg de la vida:
No
Treballar per un canvi de paradigma educatiu, de model establert, i substituir-lo per un en què la innovació sigui la norma per incrementar la seva adaptació a l´entorn i a la seva complexitat:
No
Millorar la cohesió social, avançant en l´escolarització equilibrada amb la col·laboració de tota la comunitat educativa:

A càrrec de

Mousiké

Organitzador

Mousiké: Susanna Barranco (934433062 - 610743453 / [email protected])

Inscripció

Per realitzar la inscripció cal iniciar sessió.