Satisfets i satisfetes de viure a Viladecans

Índex de qualitat municipal

Satisfets i satisfetes de viure a Viladecans, però expectants que es puguin millorar aspectes que encara no estan en la mitjana de qualitat percebuda. Així es pot resumir la valoració dels viladecanencs i viladecanenques sobre la seva ciutat, segons les dades que mostra l’Índex de Qualitat Municipal a Viladecans del 2018.

L’enquesta l’ha realitzat l’empresa Aplica, avaluació i anàlisi d’entorns socials, amb una mostra de 600 persones residents a Viladecans majors de 15 anys, reproduint la distribució real de la població per sexes, trams d’edat i districte de residència. Es va fer entre el desembre del 2018 i el gener del 2019 mitjançant entrevistes telefòniques. El marge d’error, segons l’empresa, és d’un +/- 4 %.

Quina nota posen els viladecanencs i viladecanenques a la ciutat?

L’enquesta reflecteix que la ciutadania valora amb un 8,03 de mitjana sobre 10 la ciutat i amb un altre 8,03 la convivència. 

Aquests aspectes han estat valorats per gairebé la totalitat dels enquestats i, de les 1.193 puntuacions obtingudes, només 72 (el 6 %) han estat inferiors al 6.

És important destacar, però, que una gran part dels qui puntuen per sota del 6 no saben especificar un motiu concret: prop del 45 % en ambdues qüestions no contesten o no saben què dir quan se’ls demana el motiu de la seva valoració inferior al 6. Entre els que sí que donen causes específiques per a aquesta tenen queixes sobre l’incivisme pel que fa a la convivència veïnal i sobre la manca de diferents serveis i oferta municipal pel que fa a la valoració general.

El que més i menys agrada de Viladecans

S’ha preguntat als enquestats per allò que més els agrada de la ciutat i pel que més els desagrada. Els ciutadans han fet 547 valoracions sobre els serveis, programes i equipaments preferits. Per facilitar la lectura, s’han incorporat amb categoria pròpia els 10 més valorats. S’han exclòs també les valoracions de “tots els serveis” i “cap servei”.

La tranquil·litat que es respira a Viladecans (30,5 %), la ubicació privilegiada (22,5 %) i la convivència veïnal (14,7 %) són els aspectes que més satisfan a la ciutadania. Cal tenir present, també, que gairebé un 10 % de la població afirmen que els hi agrada tot de Viladecans, que no canviarien res. 

La manca de civisme (24 %) és l’aspecte més criticat pels residents a Viladecans. Aquesta manca de civisme està molt centralitzada en dos aspectes: la brutícia que generen els animals de companyia, de la qual no tenen cura els seus propietaris/es i, per altra banda, el comportament d’alguns joves.

En segon terme l’urbanisme (10,8 %) bàsicament per l’estat d’alguns carrers i voreres i la mobilitat (10,2 %) pel dèficit d’aparcament gratuït al centre, són aspectes també força repetits pels enquestats. 

A tenir en compte també que un 10,2 % dels residents a Viladecans no troben res que els desagradi.

Gestió municipal, equipaments i serveis

La valoració de la gestió del govern municipal se situa per sobre del bé, amb un 6,66. Per sota d’aquesta mitjana trobem la informació que es dóna sobre les obres públiques (6,12), mentre que la seu electrònica, els tràmits municipals i el projecte Vilawatt els trobem al voltant del 7. Molts dels enquestats han estat capaços de fer una valoració general, dels tràmits municipals i de la informació sobre les obres públiques, però no han estat tants els que han pogut valorar amb coneixement de causa la seu electrònica i el projecte Vilawatt. De les 1.763 valoracions obtingudes, el 19% han estat inferiors al bé, destacant el 27,4% dels qui consideren que la informació que se’ls proporciona sobre l’execució d’obres públiques és òptima. 

L’anàlisi dels equipaments estrictament municipals ofereix uns resultats molt bons, amb una valoració mitjana de 7,8 i amb tots els equipaments amb una nota que se situa entre el 7 i el 8. 

Pel que fa als diferents serveis municipals les valoracions són força més disperses atorgant els enquestats des dels 8,61 del servei de teleassistència fins a un 4,78 de l’aparcament públic. La valoració mitjana és un 7,14. 

SANITAT

La sanitat a Viladecans obté una nota mitjana de bé (6,67). Els dos principals equipaments, el CAP i l’Hospital, obtenen respectivament un 7,20 i un 6,57. Els enquestats han realitzat un total de 1.607 valoracions del sistema sanitari a Viladecans de les quals 362 (22,5%) han estat per sota el 6. L’Hospital és l’equipament que rep més crítiques. Una mica més d'1 de cada 4 persones el puntuen per sota el 6. Els principals dèficits apuntats fan referència a les llistes d’espera i al temps d’espera a les visites i en segon lloc l’atenció dels professionals sanitaris. 

EDUCACIÓ

L’educació a Viladecans rep una nota mitjana general de notable (7,58). Destaquen els serveis municipals Espai familiar i l’Espai nadó, que obté la millor valoració amb un 8,25, seguit de les Escoles Bressol amb un 8,12. Els Instituts de secundària (7,70) reben la nota més fluixa tot i que es mantenen en la zona del notable. En total, els ciutadans enquestats han realitzat un total de 1.449 valoracions relacionades amb el món educatiu. D’aquestes, només 89 (el 6,1%) han estat puntuacions 

Esport

Tots els serveis i equipaments esportius de Viladecans obtenen una nota per sobre del 7. Gairebé la meitat de la ciutadania puntua tots els aspectes esportius amb una nota entre 8 i 9. De les 1.089 qualificacions relacionades amb l’esport a la ciutat, tan sols 102 (9,4 %) han estat inferiors al 6. Les notes més baixes només les indica al voltant d’un 2-3 % de la població.Els principals dèficits que observa la població són la manca d’activitats i serveis quan parlem de l’oferta esportiva en general i les tarifes de Podium i Atrium.

CULTURA I OCI

La valoració general de l'oferta de cultura i oci a Viladecans obté una nota notable (7,26).  Tots els equipaments i programes obtenen unes qualificacions per sobre el 7 amb diferències que van dels 8,23 punts que s’atorguen al Teatre Auditori Atrium, als 7,35 de la Festa Major. De les 2.777 valoracions que han realitzat els enquestats envers la cultura i l’oci a Viladecans, tan sols 176 (el 6,3%) han estat per sota el 6. Tan sols l’estat de la cultura i l’oci en general i la Festa Major han obtingut un percentatge sensiblement més elevat de valoracions negatives (al voltant de l’11%). 

A banda de crítiques més generalistes al voltant de la idea que falten serveis i oferta cultural i d’oci, destaca com una de les observacions més repetida la pèrdua dels cinemes a la ciutat. Com a principals dèficits apuntats pels enquestats destaca la baixada de qualitat que observen en els darrers anys en les actuacions del Teatre al carrer i la manca de varietat en les activitats i oferta de la Festa Major i la ubicació dels darrers anys. Al voltant del 80% dels enquestats puntuen l’estat dels serveis i equipaments culturals amb una nota situada entre el 6 i el 9. Cal destacar la valoració molt positiva que rep el Teatre Auditori Atrium i activitats com el Teatre al Carrer i Parcs Plens de Plans.

Mobiliari urbà

La valoració que els enquestats de Viladecans fan del mobiliari urbà del seu municipi se situa al voltant del 6,8. Del total de 2.374 valoracions efectuades, el 18,4% (437) han estat inferiors al 6. Tot i que no hi ha grans diferències entre els elements analitzats, sí que s’observa que les papereres són les que obtenen un major índex de valoracions negatives (22,8%). Els principals dèficits apuntats són la manca de determinats elements del mobiliari urbà i la manca de manteniment. Al voltant del 50% dels enquestats avaluen l’estat del mobiliari urbà amb un 6-7. Les notes més negatives (entre el 0 i el 3) només les indiquen un 4% de la població, mentre que la puntuació més alta l’efectua el 7%.

Parcs, jardins i parcs infantils

Els parcs i les zones enjardinades de Viladecans obtenen una puntuació general de 7,37. A destacar la nota baixa que reben els espais destinats als animals de companyia (5,80). Els enquestats de Viladecans han realitzat 1.991 valoracions referents als parcs i jardins de la ciutat. D’aquestes, el 18,3% (365) han estat valoracions per sota el 6. Val a dir, però, que aquesta xifra afecta bàsicament als espais destinats als animals (42,3% de valoracions per sota el 6), ja que la resta d’elements qualificats obtenen uns bons resultats. 

Recollida de residus

La recollida de residus a Viladecans aprova amb un notable (7,07) i la freqüència de recollida és l’aspecte que més aprecien els enquestats amb una nota mitjana de 7,45. De les 2.319 valoracions efectuades relacionades amb la recollida de residus, tan sols el 16,2% (375), són inferiors a 6 punts. L’aspecte de la recollida de residus amb el que la gent està més contenta és la freqüència de recollida. Només un 2,8% de la població la qualifica de deficient, mentre que un 13,4 li atorga la màxima puntuació. El manteniment dels contenidors de recollida és l’aspecte més criticat pels enquestats, amb un 19,5% de valoracions per sota el 6, seguit de l’horari de recollida de residus i de la manca de recollida d’algunes modalitats (mobles, etcètera). 

Neteja de l'espai públic

La neteja de l’espai públic del municipi rep una qualificació mitjana de 6,52. Els enquestats i enquestades consideren que la freqüència de la neteja és molt acceptable (6,82), però puntuen baix el nivell de civisme. De les 1.718 valoracions efectuades pels veïns de Viladecans, 537, un 31,3%, se situen per sota el 6. L’aspecte més negatiu és la manca de civisme d’alguns ciutadans, i posen especial èmfasi en la brutícia dels gossos i en la manca d’educació d’alguns joves. 

Carrers, aparcament i mobilitat

El transport públic de Viladecans està força ben valorat pels seus conciutadans atorgant-li una qualificació de 7,26. Només un 16 % dels enquestats qualifiquen amb una nota inferior al 6. Les principals deficiències adduïdes són les relacionades amb els horaris i freqüència i amb la manca de connexions. En general, els enquestats estan força o molt satisfets amb els autobusos urbans i no tant amb el tren i amb les connexions amb altres municipis. 

La valoració dels carrers en general i de la mobilitat en general se situa al voltant del 6, similar a la dels carrils bici o ciclocarrers; però mentre que la senyalització viària rep una nota força alta (7,48), l’aparcament públic no arriba a l’aprovat. 

Hi ha un baix percentatge de puntuacions inferiors a 6 pel que fa a la senyalització, però amb percentatges força alts (entorn del 20-30%) pel que fa a la mobilitat, els carrers i els carrils bici, i molt alt (del 60%) pel que fa a l’aparcament públic. 

Pel que fa a les queixes expressades pels enquestats, hi ha de dos tipus diferenciats: les que depenen de l’Administració i les que depenen dels mateixos usuaris. Així, entre les primeres trobaríem la manca de manteniment, les que fan referència al disseny (la manca d’amplitud o de senyalització) o a la mateixa infraestructura (la manca de carrils, la difícil convivència entre bicis, cotxes i vianants) i les afectacions municipals puntuals (com les obres). Entre les que són de més difícil actuació municipal, estan els embussos en els accessos al municipi, el trànsit excessiu o l’incivisme als carrils bici. Menció a part mereix la queixa de la manca d’aparcament gratuït, que esmenta una gran majoria d’usuaris.

Serveis socials

Els Serveis Socials obtenen una nota general de 7,03, quedant per sota d’aquesta només les ajudes socials amb un 6,54, però obtenint notes per sobre del 7,5 en la valoració del SAD (Atorgament del Grau de Dependència I, II, III) i l’atenció per part dels professionals que fan aquestes tasques, i fins i tot per sobre del 8,5 quan valoren el servei de teleassistència. El percentatge de valoracions que queden per sota del 6 no és gens homogeni, anant des de l’escàs 4,3 % de la teleassistència al 34 % de les ajudes socials. 

Una queixa força comuna és sobre el fet de considerar que les ajudes socials són escasses, que quan les atorguen triguen molt a rebre-les o que no s’han sentit ben tractats per part dels professionals. 

Seguretat i civisme

La nota general de la Seguretat i el civisme a Viladecans frega el 7. Quan es valora la qualitat de serveis concrets, la nota puja a 7,09 si parlem de la Policia Municipal i fins al 7,58 si ens referim a l’actuació de les Agents Cíviques. Només el 15 % de les valoracions sobre la Seguretat i el Civisme a Viladecans se situa per sota de la nota del 6 (231 de les 1.584 valoracions obtingudes). Les deficiències en aquest aspecte se centren, bàsicament, en la falta percebuda de recursos destinats a aquesta qüestió (manca de vigilància, de Policia i d’Agents Cíviques).

Oferta comercial

L’oferta comercial de Viladecans obté, tant en la seva globalitat com en els serveis pels quals s’ha preguntat, unes valoracions molt positives, properes al 8. Les més destacades són pel Mercat de pagès (7,95) i les Fires de la ciutat (7,84), mentre que l' única que queda per sota de la valoració general, situada en el 7,52, és la dels Centres comercials (7,45). Només el 7 % de les 2.857 valoracions obtingudes pel que fa a l’oferta comercial han estat inferiors al 6. 

Situació laboral

La valoració de la situació laboral rep una nota del 6,67. Els serveis municipals posats a l’abast de la ciutadania pel que fa a aquesta qüestió són valorats amb notes força més altes, ja que els Serveis per persones aturades obté gairebé un 7,5 i els Serveis per a empreses o emprenedors gairebé un 8. La major part dels qui han valorat per sota del bé la situació laboral basen aquesta baixa puntuació en la manca d’oferta de treball i, un percentatge molt més baix, en la manca de serveis per als aturats.

Comparteix
Opina