BIODIVERSITAT A L'ESCOLA. FOMENT DELS OCELLS

Nivell educatiu

P3, P4, P5
P3
P4
P5
Cicle inicial de primària
1r de primària
2n de primària
Cicle mitjà de primària
3r de primària
4t de primària
Cicle superior de primària
5è de primària
6è de primària

Competències transversals

Curiositat

Descripció

L’activitat es realitzarà seguint una seqüència de quatre fases que respecten el cicle de l’aprenentatge de l'alumnat (Kolb, Piaget i Izquierdo):

  1. Motivació: Per indagar breument sobre els coneixements previs dels alumnes, es faran algunes preguntes sobre els ocells i les menjadores que tenen a l’escola. Per a vincular-los amb l’activitat, l’educador, farà 5 grups i repartirà a cada grup 3 targetes diferents amb imatges d’ocells, on al darrere hi haurà informació molt breu sobre l’hàbitat, l’alimentació i la seva mida aproximada.
  2. Investigació i introducció de nous coneixements: Tots junts treballaran, sobre cinc ocells diferents, quatre qüestions: el menjar, l'ecosistema, el cant i les menjadores.
  3. Reflexió i pensament crític: Amb l’ajuda d’un treball manual, caldrà que els infants s’imaginin com deu ser un dia de la vida d’un ocell. Per a fer-ho, cada grup, s’haurà d’inventar una història sobre l’ocell que els ha tocat, on es vegi reflectit l’aprenentatge sobre l’ecosistema, la menjadora, i el menjar que ingereixen. 
  4.  Acció i comunicació: Amb un seguit d’imatges projectades en un PowerPoint, aprendran accions sobre tenir cura dels ocells i el seu entorn, els infants podran observar diferents bones praxis. Una de les imatges serà col·locar menjadores i es recordarà el perquè tenen menjadores al pati.

Tot seguit se’ls explicarà una manera casolana i amb elements reciclats com fer menjadores a casa. L’educador/a en portarà 3 mostres.

Objectius

- Descobrir que la forma del bec dels ocells va relacionada amb la seva alimentació.

- Saber quina és l’alimentació dels ocells.

- Conèixer que els animals fan servir diferents estratègies per a la supervivència.

- Aprofitar l’espai per observar els animals de l’entorn proper de l'alumnat i posar en valor el patrimoni natural de Viladecans.
 

Observacions

Durada de l’activitat: 2 hores.
Es recomana que les escoles que tinguin menjadores al pati i que hi posin menjar a partir d’octubre.
L’educador/a portarà una col·lecció de plomes per a que els infants puguin observar-les i manipular-les.

 

Dates de l'activitat

Activitat a realitzar durant tot el curs escolar.

Destinataris

Infantil i primària

Lloc / Centres

A l'aula i als espais exteriors de l'escola (pati, jardí, hort,...).

N. assistents / places

Grup classe

Indicadors d'avaluació

Nombre de sol•licituds presentades. Enquestes del professorat i dels educadors/es. La memòria de l'empresa executora.

Programa

Activitats per a la millora de l'èxit educatiu.

Objectius del Pla de Millora de l'Èxit Educatiu relacionat amb l'activitat

Assolir nivells educatius satisfactoris amb la millora substancial de les actuals taxes d´èxit escolar i d´aprofitament de les oportunitats de desenvolupament personal i social, dins i fora del sistema escolar:
No
Treballar per assegurar i ampliar les oportunitats educatives, sense discriminacions, dins i fora del sistema escolar (equitat) i al llarg de la vida:
No
Treballar per un canvi de paradigma educatiu, de model establert, i substituir-lo per un en què la innovació sigui la norma per incrementar la seva adaptació a l´entorn i a la seva complexitat:
Millorar la cohesió social, avançant en l´escolarització equilibrada amb la col·laboració de tota la comunitat educativa:

A càrrec de

Àrea de Medi Ambient i Sostenibilitat de l'Ajuntament: Marta Clua Puig 93 707 75 62 / [email protected]

Organitzador

Àrea de Medi Ambient i Sostenibilitat de l'Ajuntament: Marta Clua Puig ( 93 707 75 62 / [email protected] )

Inscripció

Per realitzar la inscripció cal iniciar sessió.