Mesures de pacificació del trànsit
- Inici
- Ciutat
- Transport i Mobilitat
- Plans i programes
- Mesures de pacificació del trànsit
Com ho fem?
Des de l'Ajuntament treballem per aconseguir un model de mobilitat més respectuós amb les persones i el medi ambient que ens ajudi a millorar els espais de socialització i la seguretat de qui va caminant i a reduir les emissions. Per pacificar el trànsit al nucli urbà i aconseguir uns carrers més amables realitzem diferents actuacions i ho fem en vies on el canvi suposa clars beneficis.
Projectes
La via de cornisa de Llevant permet la pacificació del trànsit a l'eix de la carretera de Sant Climent i l'avinguda de Francesc Macià. També es reordena la circulació i l'aparcament d'alguns carrers i es potencia la mobilitat sostenible amb un nou tram de carril bici. Actuacions ja realitzades:
- Reducció de l'accés a la rotonda en l'últim tram de l'avinguda de Francesc Macià en sentit de baixada. Dona solució al punt negre d'accidents en l'accés a la rotonda que es va detectar al Pla de Seguretat Vial de 2022.
- Eliminació del gir de l'avinguda de Francesc Macià al carrer de Pintor Fortuny per reduir el trànsit per la Torre-roja.
- Carril bici per enllaçar l'avinguda de la Fraternitat amb la via de cornisa de Llevant.
- Revisió del sentit i intensitats del carrer de Marià Sanjuan i les avingudes de la Fraternitat i dels Jocs Olímpics.
Actuacions pendents:
- Millora de la seguretat a l'entorn de l'Escola Miquel Martí i Pol.
- Continuïtat a la rambla del carrer del Pintor Fortuny.
Reforma de la Rambla en diferents fases amb actuacions que donaran prioritat als i les vianants. Tindrà el paviment a nivell únic i només permetrà l'accés de de vehicles del veïnat, activitats comercials i serveis. L'aparcament regulat es trasllada a carrers adjacents.
Amb la reforma de la plaça de Salvador Allende es vertebra un potent eix de mobilitat entre la zona de vianants existent al nord i la plaça de les Panes. Incorpora un carril bici que connecta amb més seguretat el barri del Molí-Ginestar amb l’eix ciclable de la riera de Sant Climent.
L’antiga carretera comarcal C-245 s'ha transformat en un espai urbà i metropolità en el seu pas pels cinc municipis que travessa: Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà. Inclou un carril bus i un carril bici en el traçat d’aquesta via que uneix aquests cinc municipis, i permet millores tant en la freqüència del transport públic com en la interconnectivitat de transports.
Altres mesures
Pacifiquem el trànsit amb l'ampliació de voreres i amb carrers exclusius de circulació veïnal, com als carrers de Joan Balletbó i Guifré el Pelós.
També ho fem semaforitzant passos de vianants conflictius, com el de les avingudes Segle XXI i Olof Palme, i instal·lant elements de reducció de velocitat i tres 'foto-rojos' en semàfors de la carretera comarcal C-245 que permeten multar si es passen en vermell, tot i que es troben en fase de recollida de dades.
Les persones com a prioritat
A Viladecans fa anys que treballem en la pacificació del trànsit perquè prop del 80% dels desplaçaments a la ciutat es fan caminant i perquè les persones que van a peu són més fràgils i vulnerables en cas d'accident.
El factor més determinant de la gravetat en un atropellament és la velocitat a la qual es produeix. Per aquest motiu hem limitat els carrers de la ciutat a entre 20 i 50 km/h, segons la seva jerarquía circulatòria i l'ús de la ciutadania. Per reforçar el compliment de la reducció de velocitat quan es passa de les carreteres i autopistes al nucli urbà, disposem de punts de control de velocitat clarament senyalitzats.
un 10 % dels atropellaments acaben en mort
el 35 % dels atropellaments acaben en mort
el 80 % dels atropellaments acaben en mort
Hem optat pels radars perquè diversos estudis estableixen que tenen un efecte més dissuasiu que altres mesures com ara les bandes reductores de velocitat, que a més no són adients per a vies per on circulen més de 4.500 vehicles al dia. Lluny de l'afany recaptatori el que pretenem és aconseguir que els conductors i conductores s'acostumin a baixar la velocitat en accedir a la ciutat, afavorint així la seguretat vial.