Oficina Municipal d’Informació al Consumidor
- Inici
- Serveis
- Consum
- Oficina Municipal d’Informació al Consumidor
T'ajudem a fer valer els teus drets
A l’Ajuntament informem i assessorem la ciutadania per a fer valer els nostres drets de consum a través de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC). Aquest servei, a més d’informar sobre els drets i la normativa vigent, s’encarrega de la tramitació de queixes, denúncies i reclamacions, a partir d’una mediació —gratuïta i en català o castellà— per a resoldre les controvèrsies entre consumidors i establiments. El mediador és el tècnic de Consum de l’Ajuntament, José Sarmiento.
Les normes del procediment de mediació i l’acreditació de l’Ajuntament per a fer-la estan regulades pel Decret 98/2014, del 8 de juliol. Tot i acudir a l’OMIC, la persona usuària té la llibertat de sol·licitar un assessorament independent per part d’un lletrat o assessor jurídic, o ser representada per un tercer, en qualsevol moment del procediment.
L’OMIC té competències per a fer mediacions amb empreses i comerços d’àmbits diversos
L’OMIC té competència sobre els litigis dels següents àmbits:
-
Agències de viatges
-
Aigua
-
Alimentació
-
Automòbil usat, reparació, nou i assegurances
-
Companyies d’assegurances
-
Electricitat
-
Electrodomèstics i assistència tècnica
-
Farmàcia
-
Gas
-
Hoteleria/restauració
-
Mobles
-
Reparacions de la llar
-
Roba/calçat
-
Salut pública/privada
-
Serveis bancaris
-
Telèfon
-
Tintoreria
-
Transports públics
-
Habitatge
-
Lloguer
-
Administració
-
Serveis municipals
-
Correus
-
Anuncis
-
Publicitat
-
Educació
-
Comunitats de propietaris
-
Temps compartit
-
Informàtica i reparacions
No es resolen litigis transfronterers.
Cal justificar la relació contractual amb l’empresa i entregar l’escrit de reclamació prèvia a la companyia
Requisits per a presentar la sol·licitud de mediació:
-
Justificar la relació contractual que demostri els fets, a través de tiquets, factures, contractes o albarans
- Escrit de la reclamació prèvia presentada a l’empresa i/o nombre d’incidència en cas que s’hagi fet per telèfon
Només s’admeten les sol·licituds de mediació subjectes a la normativa
Es desestimarà l’admissió a tràmit de la sol·licitud de mediació quan:
-
els fets no siguin objecte de mediació de Consum
-
el litigi sigui frívol o vexatori
-
el consumidor presenti la reclamació després d’un any de la data en què va presentar la reclamació a l’empresa
-
una altra entitat de resolució alternativa o un òrgan jurisdiccional ja estigui examinant o s’hagi pronunciat sobre la resolució de la controvèrsia
- el fet ja hagi estat objecte de mediació
Quins són els principals motius de reclamació i queixa
Com tramitar una reclamació davant l’OMIC
A Catalunya, les empreses que presten serveis bàsics, com ara subministraments, transports, mitjans audiovisuals, comunicacions, assistencials i sanitaris, financers i assegurances, han de:
-
posar a disposició un servei telefònic gratuït per a comunicar la reclamació
-
facilitar una adreça física a Catalunya perquè el consumidor pugui ser-hi atès de manera directa sobre qualsevol queixa o reclamació
- no deixar de prestar el servei de tracte continuat, com el telèfon, l’aigua, la llum o el gas, per l’impagament d’una factura si el client ja ha presentat una reclamació a l’empresa
Si vols fer una reclamació o queixa és indispensable que en primer lloc es faci davant l’empresa o establiment. Demana allà un full de queixa/reclamació/denúncia per deixar-ne constància escrita. Estan obligats a tenir-ne, però si no en tenen pots venir a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) i te’n facilitarem un model en blanc.
Quan hagis omplert el full de reclamació, te n’has de quedar l’«Exemplar per a la persona consumidora» i entregar l’«Exemplar per a l’establiment» a l’empresari o empresària, que ha de deixar constància de la presentació amb un segell o la seva signatura a la teva còpia.
L’establiment t’haurà de respondre en un termini màxim d’un mes.
Si l’empresa o l’establiment no t’ha donat una resposta en el termini màxim d’un mes, o la seva resposta no satisfà els drets que consideres lesionats en la teva reclamació, pots sol·licitar la mediació de l’OMIC. Ho hauràs de fer presentant una instància a l’oficina d’atenció ciutadana Viladecans Informació.
Si, per contra, només vols assessorament sobre els teus drets i deures com a consumidor demana’ns cita prèvia per telèfon: de dilluns a dijous, de 9 a 21 h, o divendres, de 9 a 19 h.
Tràmit de reclamació
Informació d'interès
Oficina Municipal d'Informació al Consumidor
C. d’Àngel Guimerà, 2 (Torre del Baró)
08840 Viladecans
OMIC
Plaça de la Constitució, 4
08840 Viladecans