IMAILE

A Viladecans sabem que cada estudiant té un ritme i unes necessitats, per això fa 4 anys ens vam embarcar en el projecte educatiu IMAILE junt amb 9 altres socis europeus. Es tracta d’un projecte on tecnologia i educació van de la mà per aconseguir l'èxit educatiu.   

imaile projecte europeu viladecans innovacion educativa exito

un sistema d’aprenentatge a mida

A Viladecans formem part d’una pionera iniciativa transnacional, el projecte europeu IMAILE. Aquest vol millorar l’èxit educatiu a partir de la personalització de l’aprenentatge a les aules dels centres educatius gràcies a la tecnologia.

IMAILE està impulsat per 10 socis de 7 països i finançat per la Comissió Europea en el marc del 7è Programa Marc de la Unió Europea. Es tracta del primer procés de compra pública precomercial en l’àmbit de l’educació a la Unió Europea.

El projecte pretén desenvolupar Entorns Personals d’Aprenentatge (PLE) de nova generació per a primària i secundària en l’àmbit de les assignatures «troncals» de biologia, matemàtiques, física i química. El desenvolupament d’aquests PLE permetrà un aprenentatge adaptat a les necessitats individuals de cada alumne i en farà possible el seguiment per part de pares i professors, aprofitant els avantatges de l’ús de les noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació.

Les claus del projecte

En el partenariat del projecte europeu IMAILE participen 10 socis de 7 països:

Licitadors:

  • Ciutat de Halmstad (Suècia) – coordinadora del projecte i entitat contractant

  • Ciutat de Konnevesi (Finlàndia)

  • Regió de Sachen-Anhalt (Alemanya)

  • Ciutat de Viladecans (Espanya)

Països que hi donen suport extern:

  • L’Agència Regional de Desenvolupament i Innovació de la regió d’Észak-Alföld (Hongria)

  • Les universitats d’Otto-Von-Guericke, de Magdeburg (Alemanya), i de Jyvaskyla (Finlàndia)

  • La consultoria en temes legals INNOVA+ (Portugal)

  • L’Associació ENTER – European Network for Transfer and Exploitation of EU Project Results (Àustria)

  • Ciutat de Varberg (Suècia)

Fomentar el desenvolupament d’aplicacions tecnològiques per a crear Entorns Personals d'Aprenentatge a les assignatures de biologia, matemàtiques, física i química.  

Europa s’enfronta avui dia a grans reptes en l’àmbit educatiu. L’escola no ha de quedar-se enrere i ha de seguir el trepidant ritme marcat per l’actualitat social. En aquest context, IMAILE pretén fer front a aquests reptes i preparar l’aula per a les necessitats educatives del 2030.

Els prototips, de base principalment tecnològica, han de:

  1. facilitar al professorat la preparació de les seves classes fent servir els recursos digitals més variats i motivadors;

  2. permetre que el procés d’aprenentatge dels estudiants sigui més exitós a l’hora d’adaptar-se al seu ritme individual.

Els prototips es podran utilitzar des de qualsevol dispositiu i permetran a docents i alumnes treballar les anomenades assignatures «troncals» (en aquest cas, biologia, matemàtiques, física i química) tot adaptant-se a les noves i futures necessitats educatives.

La PCP possibilita un diàleg entre la demanda i l’oferta; en aquest cas, un diàleg entre la comunitat educativa i els licitadors, d’una banda, i les empreses desenvolupadores, de l’altra, durant el procés de disseny i prova dels prototips. Aquesta interacció permet que el procés de recerca, desenvolupament i innovació tingui en compte les necessitats dels usuaris finals (centres educatius, docents i alumnes). En altres paraules, estimula la innovació tenint en compte les necessitats dels usuaris als quals van orientats.

imaile projecte europeu viladecans innovacion educativa exito

Fase prèvia: Anàlisi de necessitats

Anàlisi de les necessitats del mercat i preparació del procés de Compra Pública PreComercial. Mitjançant enquestes i tallers, s’intenta identificar necessitats i valorar si hi ha solucions existents al mercat. L’anàlisi dut a terme va confirmar que no existia cap solució al mercat que donés resposta a les necessitats i reptes identificats. Es va ratificar l’existència d’una llacuna d’innovació.

Fases de desenvolupament

Fase I: Les empreses participants proposen un disseny de la solució. De les 12 propostes presentades, una va ser rebutjada per no complir els requisits administratius i només 7 van ser escollides en superar els requisits tècnics.

Fase II: Les empreses participants desenvolupen els prototips. De les 7 propostes quatre van passar a la segona fase. Les propostes seleccionades van ser les liderades per Finpeda OY, Almerin KY, Imc Information Multimedia Communication AG i Edicions Don Bosco Salesianos, de la província de Barcelona.

Fase III: Dues de les empreses participants produeixen un nombre limitat de prototips i els proven amb una mostra d’usuaris finals.

Test dels prototips

Durant la tercera i última fase del procès de compra pública precomercial les 2 propostes seleccionades (AMIGO & YIPTREE) van produir 2 prototips del seu PLE a petita escala posant en marxa la aplicació de la intel·ligència artificial en els entorns personals d'aprenentatge.

Els 2 prototips van ser testats a Halmstad, Konnevesi, Sachsen-Anhalt i Viladecans i millorats segons els comentaris rebuts dels docents i alumnes. La implicació directa d'alumnes i professors en el test dels prototips ha garantit que les solucions finals s'adaptin a les necessitats dels usuaris finals.

IMAILE ha demostrat que el Procés de Compra Pública Innovadora (PCP) és una eina eficient per impulsar el desenvolupament de tecnologies de l’aprenentatge tenint en compte les necessitats dels usuaris finals (alumnes i docents) i dels compradors (administracions públiques).

La investigació i el desenvolupament durant el projecte, juntament amb les proves realitzades a les escoles amb més de 600 estudiants i 45 professors participants a quatre països diferents, han donat lloc a dos entorns d'aprenentatge personal intel·ligents i innovadors (PLE) que ofereixen un aprenentatge d'anàlisi proporcionat per un sistema de tutories intel·ligents a escoles primàries i secundàries. Els tests i les enquestes realitzades als usuaris confirmen que els prototips resultants contribueixen a assolir els reptes identificats a l’inici de projecte:

  • Estalvi de temps del professorat en la planificació i impartició de les classes: els docents han pogut constatar una disminució del temps d’avaluació i correcció i més temps per atendre de manera personalitzada als alumnes.

  • Motivació de l’alumnat per evitar els abandonaments prematurs i més interès per les assignatures STEM: Les enquestes realitzades confirmen que els alumnes treballen a gust i amb ganes de resoldre els reptes que la plataforma els hi va plantejant.

  • Personalització de l’aprenentatge i adaptació a les necessitats dels alumnes necessitats especials: En les proves pilot fetes de les dues plataformes s’ha pogut constatar l’abordatge personalitzat de l’aprenentatge. El docent pot definir grups d’alumnes amb reptes i objectius d’aprenentatge diferents i cadascú tindrà un itinerari diferent. De moment la intervenció del docent en aquest punt és imprescindible però l’evolució d’aquestes plataformes va en el sentit de que sigui la pròpia plataforma qui pugui prendre decisions.

  • Sistema intel·ligent de tutoria: Les plataformes ofereixen sistemes de seguiment del rendiment en diferents aspectes de l’alumnat: la seva motivació, el seu esforç, la seva posició en relació als companys etc. i a més mantenen aquesta informació actualitzada i en el moment que es el propi sistema de la plataforma observa un allunyament dels estàndards de l’alumne emeten alertes dirigides tan al propi alumne com al professorat com els pares.

  • Aquesta eina permet garantir l’assoliment de l’últim repte del projecte, el de evitar els abandonaments escolars ja que les seves alertes permeten al sistema actuar en l’arrel del problema.

Les escoles europees participants al projecte IMAILE valoren positivament el projecte i experimenten el PCP com un procés democràtic, que els involucra com a co-desenvolupadors de la tecnologia futura segons les seves necessitats i aportacions.

Alguns mestres de Viladecans destaquen sobre l’IMAILE:

Pel que fa als quatre compradors públics, han experimentat que les seves organitzacions han obtingut una major comprensió del mercat europeu d'aprenentatge tecnològic i que han trobat una eina útil per al diàleg que els ajudarà a augmentar la qualitat de les innovacions desenvolupades segons els usuaris.

En paraules de l’alcalde i la regidora d’educació Gisela Navarro:

En quant als ​proveïdors finals​, aquests han reconegut diversos avantatges durant el procés de PCP que han creat un valor afegit per a les seves empreses: com per exemple l’oportunitat d’implicar els usuaris finals des d’un estadi inicial de desenvolupament dels prototips. Cal assenyalar que ambdós proveïdors han expressat que l’IMAILE ha estat el "projecte europeu més útil" que han assistit.

Aquests són alguns dels beneficis destacats pels proveïdors:

PROTOTIP: YIPTREE (PROVEÏDOR: ALMERIN)

La start-up finlandesa establerta en 2015, estableix que el contracte de PCP ha permès més recursos en I + D, així com l'accés a l'anàlisi de necessitats i entorns de prova. A més, Almerin destaca l'accés al mercat i la credibilitat assolida com a màxims beneficis de la participació en aquest procés de PCP. Aquesta “credibilitat” es refereix a una major confiança per al proveïdor del mercat davant de possibles inversors i primers clients.

YipTree està dissenyat específicament per a estudiants i professors d'escoles primàries i secundàries. Es tracta d’un servei en el núvol que es pot utilitzar amb qualsevol dispositiu i es pot accedir des de qualsevol lloc amb un inici de sessió únic per a tots els serveis integrats. YipTree es diferencia d'altres solucions d'e-learning del mercat pel seu sistema d’intel·ligència artificial, que no són només algorismes invisibles que funcionen en segon pla, sinó que viuen i actuen personatges virtuals que ajuden, guien i donen suport als usuaris en el seu aprenentatge personal.

PROTOTIP: AMIGO (PROVEÏDOR: CONSORCI FORMAT PER EDEBÉ I MYDOCUMENTA)

El consorci espanyol integrat per dues empreses ja establertes al mercat, destaca els beneficis de treballar per desenvolupar I + D a partir dels reptes en el diàleg amb els compradors. Un diàleg  basat en una metodologia orientada a l'usuari final i al mercat, versus els requisits preestablerts inicials en la compra tradicional.

AMIGO ofereix una solució tecnològica orientada i adaptada a usuaris de primària i secundària, enfocada a les assignatures STEM (ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). AMIGO permet l’adquisició i avaluació guiada de coneixements i competències, ajudant als professors i estudiants a aconseguir un aprenentatge més personalitzat i uns millors resultats, demostrant així les seves habilitats adquirides a la vista de la seva entrada al mercat laboral.

Presentem els dos prototips

DUES EINES PREPARADES PEL MERCAT EUROPEU

En línies generals, els proveïdors han pogut consultar el mercat i els experts en estadis inicials de desenvolupament, i això ha donat lloc a noves característiques i conceptes innovadors que s'eleven directament a les necessitats dels usuaris, que també han estat assessorats a través del diàleg d'oferta i demanda per saber què podien sol·licitar. Aquest i altres motius han fet que el PCP sigui eficaç i àgil en comparació amb els processos de desenvolupament tradicionals, on els desenvolupadors de programari sovint acaben amb un producte final que no es correspon amb el que realment volen i necessiten els usuaris.

La conclusió és que IMAILE PCP ha demostrat ser una eina eficaç amb el resultat d'introduir diverses innovacions liderades per l'usuari al mercat europeu d'aprenentatge tecnològic.

Pots veure en aquest vídeo amb les principals característiques de cada prototip.

Departament de Relacions Internacionals

Carrer Major, 41 (2on pis)

08840 Viladecans

Contacte: Sònia Domínguez, tècnica de projectes europeus

Horari: 
De dilluns a divendres de 9 a 16 h
Telèfon: 
936 351 800 (ext. 8551)
Comparteix
Opina