Resoldre els conflictes
Trobar una solució a un conflicte entre dues parts pot ser difícil en alguns casos. El servei de mediació de Viladecans ofereix a la ciutadania les eines per a resoldre’l de manera satisfactòria i millorar la convivència entre tots. S’aplica un model pacífic, imparcial i confidencial per tal que les persones puguin gestionar els seus conflictes mitjançant el diàleg i altres eines pròpies de la mediació.
Què és la mediació?
És un procés de resolució de conflictes guiat per una persona imparcial que ajuda les parts implicades a trobar una solució o un punt d’acord al seu problema. L’objectiu és que les persones en conflicte s’escoltin, es posin d’acord entre si i, si s’escau, puguin millorar la seva relació de convivència.
Quines situacions es tracten?
El servei aborda qualsevol conflicte que afecti la convivència i les relacions entre persones: es poden fer intervencions per a desbloquejar situacions de desacords, aclarir malentesos, rebaixar una situació de tensió, millorar la comunicació en una relació o contribuir a fer trencaments pacífics. Es tracten especialment els conflictes en els següents àmbits:
- Veïnals (sorolls, presència d’animals domèstics, olors, etc.)
- Comunitats de veïns (obres, neteja, impagaments, etc.)
- Relacions familiars (comunicació amb l’exparella, convivència amb els fills, etc.)
- Malentesos, dificultats en la comunicació
- Ús de l’espai públic
- Entitats i associacions
- Activitats econòmiques (restauració, lloguers, etc.)
- Escolars
- Altres
Quines són les característiques del servei?
- Gratuït: és un servei públic ofert per l’Ajuntament.
- Voluntari: les parts implicades han de mostrar disposició a participar-hi.
- Imparcial: el mediador és neutral i no emet judicis a favor de cap de les parts.
- Confidencial: el contingut de les reunions i el mateix procés és reservat.
- Flexible: cada situació s’aborda de manera diferent, en funció de la naturalesa del conflicte. Es poden fer sessions individuals o col·lectives.
- Orientat al futur: busca millorar un conflicte perquè no reaparegui.
- Satisfactori per a tothom: totes les parts implicades han de quedar satisfetes amb la solució a la qual s’arriba.
- Respecte i dignitat: és un espai de comunicació basat en el respecte entre persones.
Com funciona?
Un equip de professionals en mediació i gestió dialogada creen l’espai de diàleg entre les parts i les orienten en la cerca d’una solució des de l’escolta i el respecte mutu. Es segueixen diversos passos:
- Accés al servei: Cal demanar cita prèvia a través dels telèfons 936 593 496 ó 670 051 720, a l’oficina del Centre Municipal de Mediació o mitjançant el correu electrònic: [email protected].
- Entrevista per separat amb cada una de les parts implicades en el conflicte per a tenir una idea inicial dels problemes existents i informar-les sobre què és la mediació.
- Valoració del cas i elecció de la intervenció més adequada. Es pot fer a través de reunions individuals o en un espai de diàleg i treball conjunt de totes les parts.
Si una persona o un cas no compleix els requisits per a seguir un procés de mediació s’informarà de les alternatives existents per a resoldre el conflicte.
Activitats de prevenció i formació
Més enllà dels processos propis de mediació, el Centre Municipal de Mediació també està implicat en la promoció dels valors de la convivència i d’una ciutadania activa, cívica i responsable. El seu objectiu és que les persones tinguin eines i habilitats per a gestionar de forma pacífica i dialogada els conflictes, i evitar que s’arribi a situacions més greus. Per això, impulsa accions de sensibilització i formació dirigides a la comunitat educativa, a altres serveis municipals, a entitats socials i a la ciutadania en general, en forma de cursos, tallers o xerrades.
Oficina del Centre Municipal de Mediació
Casal de Barri Montserratina
Plaça de la Constitució, 4
08840 Viladecans