El Ple municipal corresponent al mes d’octubre va aprovar per unanimitat una moció que demana que es reformi l’estació de Renfe per permetre que tots els trens de Rodalies s’aturin a la ciutat.

El Ple municipal corresponent al mes d’octubre va aprovar per unanimitat una moció que demana que es reformi l’estació de Renfe per permetre que tots els trens de Rodalies s’aturin a la ciutat.

En concret, el text de la moció demana a les administracions competents, Adif i Generalitat de Catalunya, gestors del servei, l’immediata realització de l’estudi tècnic necessari per reconvertir el baixador de Viladecans, construït l’any 1991, en estació de Rodalies del segle XXI, i la inversió necessària, en el menor temps possible, per transformar el baixador en una estació que permeti que hi parin tots els trens de rodalies.

El baixador de Viladecans es va inaugurar fa 25 anys, el 12 d’octubre del 1991. Des d’aleshores, a Viladecans el nombre d’usuaris de Rodalies s’ha incrementat any rere any, no només per als ciutadans d’aquest municipi, sinó per l’arribada de treballadors a les oficines del Viladecans Business Park. La posada en marxa, el passat 27 d’octubre, de Viladecans The Style Outlets fa preveure una demanda encara major d’aquest servei de Rodalies, a causa de la proximitat d’aquesta nova activitat empresarial i comercial al baixador (menys de cinc minuts) i la proximitat de Barcelona (onze minuts fins a Sants, catorze minuts fins al passeig de Gràcia).

 

L’alcalde Carles Ruiz també ha recordat que “Viladecans és la ciutat amb més població per la qual travessa la línia de tren de rodalies R2 sud entre l'Hospitalet i Sant Vicenç de Calders, però la que menys servei de trens té, i que, a més, això s'agreuja per la poca homogeneïtat de les freqüències”. Ruiz ha mostrat la seva conformitat amb l’anunci fet pel Departament de Territori i Sostenibilitat, segons el qual aviat s’aturaran tots els trens de Rodalies a Viladecans els caps de setmana, però ha mostrat la seva intenció de seguir reivindicant que també s’aturin tots els combois en dies laborables: “Som una ciutat treballadora i necessitem tenir un servei de trens a ple rendiment. És un dret al qual no renunciarem”.

Tot i aquest increment d’activitat en la mobilitat al nostre municipi, la freqüència de pas és la mateixa que l’any 1991, i inferior a la dels municipis veïns de Gavà, Castelldefels o el Prat. Des del 2010 ençà, són diverses les reunions mantingudes entre l’Ajuntament de Viladecans i la Generalitat (gestora de la xarxa de Rodalies) per incrementar la freqüència del servei a l’estació de Viladecans, per raó de l’important augment d’usuaris d’aquest servei coincidint amb l’augment de la població a la ciutat. En les darreres reunions, al llarg del 2014, la Generalitat va manifestar que faria un estudi urgent per estudiar la possibilitat d’incrementar la freqüència dels combois. En data d’avui, encara no hi ha hagut cap notificació de la Generalitat sobre l’estudi d’urgència referent al increment de la freqüència de pas dels combois per l’estació de la localitat, que al llarg del 2013 i 2014 va manifestar que faria.

Aquest insuficient servei de Rodalies al municipi fomenta una mobilitat no sostenible, que produeix:

  • Un augment dels embussos i de la contaminació atmosfèrica a l’àrea metropolitana de Barcelona, per l’ús del vehicle privat en lloc d’un sistema eficient de Rodalies. Està demostrat per la comunitat científica que els gasos contaminants com els NOx i SOX són causa de problemes respiratoris, precursors de la formació d’ozó troposfèric que crea també problemes respiratoris, afectacions en el medi vegetal dels parcs i jardins metropolitans, així com la corrosió de les façanes dels edificis. Els aerosols en general i, en particular, les partícules més petites (inferiors a 2.5 micròmetres) són causa directa de problemes cardiovasculars i cerebrals, ja que passen directament al sistema sanguini en ser respirades.
     
  • Augment de gasos d’efecte hivernacle. El passat mes de desembre del 2015, en la cimera del clima de la COP21 de París, els 195 països que la integren van aprovar per unanimitat la reducció de la concentració de CO2 i arribar al 2036, any clau perquè l’escalfament del planeta esdevingui irreversible, amb una concentració d’aquest gas no superior a les 450 ppm, i evitar que la temperatura pugi més de 2 ºC a finals del segle. Un servei de rodalies amb més freqüència de pas fomentaria abandonar el vehicle privat i reduir aquest gasos, contribuint així als objectius marcats pels organismes internacionals.