Amors quotidians

Nivell educatiu

Cicle mitjà de primària
3r de primària
4t de primària
Cicle superior de primària
5è de primària
6è de primària
1r i 2n d'ESO
1r d'ESO
2n d'ESO
3r i 4t d'ESO
3r d'ESO
4t d'ESO
Batxillerat
1r de batxillerat
2n de batxillerat
Cicles formatius
CFGM
CFGS

Competències transversals

Comunicació
Creativitat
Empatia
Resolució de problemes
Treball en equip

Descripció

El projecte Amors Quotidians és un projecte de tallers teatrals per a joves que vol explorar i treballar, a partir de la creació i de l'anàlisi artística, la microviolència present en la representació de les dones, la idea de bellesa, la sensualitat i la sexualitat, i en la concepció de l’amor romàntic.

El projecte pretén posar de manifest la violència encoberta que existeix en la representació del cos de la dona, la sensualitat i el desig, i també la microviolència que hi ha darrere del mite de l’amor romàntic i, per tant, com la perpetuació d’aquest mite ha construït una relació desigual entre sexes i una determinada idea de viure la sexualitat i el desig. A més a més, pretenem oferir alternatives al model de masculinitat tradicional hegemònica a la societat androcèntrica i patriarcal amb l'objectiu d'erradicar el masclisme i plantejar una societat que trenqui amb els codis binaris per tal que no existeixi una única manera de concebre i viure la masculinitat, sinó moltes.

Objectius

L’objectiu del projecte és la participació i la implicació directa dels infants, joves i adolescents en la proposta amb la idea que estableixin nous models de relació: respectuosos, lliures de violència, amb confiança i sempre en condicions d’igualtat. Els objectius generals del projecte són:

- Fomentar la consciència entre els infants i joves del fenòmen de les microviolències, analitzant l'impacte dels actes quotidians en la creació d'un imaginari col·lectiu en què es reafirma aquesta violència.

- Facilitar eines i recursos per a la gestió no violenta dels conflictes i la millora de la convivència, crear xarxes de connexió i desenvolupar models de relació positiva amb l'entorn directe i indirecte.

- Promoure una educació de sensibilització per a manifestacions artístiques i creatives, incentivant la creació i també la reflexió artística.

- Promoure la defensa dels dres humans, l'erradicació de qualsevol tipus de discriminació i vulneració dels drets de la ciutadania.

- Promoure la igualtat efectiva entre homes i dones.

- Promoure la reflexió al voltant de la identitat de gènere, observar les diferències entre les posicions dels homes i les dones i promoure una educació transversal, interseccional i inclusiva que fomenti la igualtat de gènere.

- Promoure la relació entre cultura i educació com a formes d'expressió de problemàtiques socials.

- Fomentar la cultura i l'art com a forma de reflexió.

 

Pel que fa als objectius estratègics i operatius de la proposta Amors quotidians són:

- Transmetre els valors de la no-violència i la cohesió social.

- Identificar i reflexionar sobre les causes, els tipus, els àmbits, els espais, els actors i les conseqüències de les violències quotidianes vinculades a les relacions sexoafectives i promoure la coeducació en aquestes relacions.

- Proposar alternatives al concepte de masculinitat hegemònic.

- Identificar actituds masclistes.

- Prendre consciència a partir de l'educació de les violències masclistes i generar debat intern i públic per visibilitzar-les.

- Incentivar l'esperit crític i fomentar el debat i el compromís actiu de la prevenció de les violències quotidianes.

- Fomentar i activar models de relació positius.

- Vincular als joves en el disseny de propostes socioculturals de sensibilització dirigides a l'entorn.

- Educar als i les joves en la sexualitat.

- Mostrar nous models de feminitat i desmitificar la idea del amor romàntic.

- Desenvolupar models d'anàlisi de mecanismes artístics.

- Fomentar l'esperit crític a partir de diferents formes artístiques: pintura, literatura.

- Estimular l'aplicació de les reflexions a diferents manifestacions creatives.

- Activar noves metodologies de treball en col·laboració entre els joves.

- Facilitar eines d'identificació del masclisme.

Observacions

Metodologia

El projecte treballa a partir de la creació artística, especialment a través del teatre i el cinema, per tal de potenciar actituds i comportaments que treballin els valors de la igualtat, la cooperació i la tolerància en els i les joves, en el seu entorn i en les seves famílies. L’objectiu és aconseguir una detecció precoç d’actituds o comportaments abusius o discriminatoris i vetllar per la prevenció i el foment de models de relació positius amb l’entorn. Així doncs, Teixint Complicitats aposta per la resolució de conflictes de manera positiva i a través del diàleg, i apropa, a través del teatre, aquestes problemàtiques a la pròpia realitat i a l’activitat quotidiana, intentant, sempre, desmuntar i qüestionar mites, estereotips i models de relació establerts per vehicular nous models de relació més respectuosos, més lliures i que fomentin la diferència.

El projecte treballa a partir del format taller, per tal de crear un espai d’interacció i d’intercanvi a l’aula.

Programa

El taller Amors quotidians presenta la següent estructura:

  1. Dossier pedagògic amb activitats per abans de la dinamització del taller
  2. Presentació del projecte i l’entitat
  3. Contextualització i marc teòric
  4. Proposta d’improvisacions teatrals per a desenvolupar els conflictes sorgits a la sessió
  5. Anàlisis i reflexions finals
  6. Dossier pedagògic amb activitats per després de la dinamització del taller

Necessitats tècniques: ordinador, projector, pantalla, altaveus i pissarra

 

El preu del taller oscil·la entre 220-480€ depenent del nombre de sessions, el nombre d'alumnes, la quantitat de temàtiques abordades... Per presentar-vos un pressupost detallat i adaptat a les vostres necessitats podeu trucar-nos al 934433062 o escriure'ns a [email protected]

Dates de l'activitat

Al llarg del curs escolar

Destinataris

Cicle mitjà i superior de primària, ESO, batxillerat i cicles formatius

Lloc / Centres

Centre educatiu

N. assistents / places

Grup classe

Indicadors d'avaluació

Per tal d'avaluar el bon funcionament del projecte, s'ha creat un sistema d'organització de fulls de valoració que responen als objectius estratègics i operatius. Aquesta valoració pretén obtenir uns indicadors qualitatius i quantitatius de l'activitat amb l'objectiu d'aconseguir una resposta indicativa real del projecte a partir de l'ànalisi de les valoracions dels talleristes, els educadors i els usuaris del taller. D'aquesta manera, s'obtenen tres perspectives de la dinàmica tant a nivell diari com global i també de manera continuada, per tal d'observar la progressió del taller en les diferents sessions (en el cas que es faci més d'una sessió).

Objectius del Pla de Millora de l'Èxit Educatiu relacionat amb l'activitat

Assolir nivells educatius satisfactoris amb la millora substancial de les actuals taxes d´èxit escolar i d´aprofitament de les oportunitats de desenvolupament personal i social, dins i fora del sistema escolar:
No
Treballar per assegurar i ampliar les oportunitats educatives, sense discriminacions, dins i fora del sistema escolar (equitat) i al llarg de la vida:
No
Treballar per un canvi de paradigma educatiu, de model establert, i substituir-lo per un en què la innovació sigui la norma per incrementar la seva adaptació a l´entorn i a la seva complexitat:
No
Millorar la cohesió social, avançant en l´escolarització equilibrada amb la col·laboració de tota la comunitat educativa:

A càrrec de

Mousiké

Organitzador

Mousiké: Susanna Barranco (934433062 - 610743453 / [email protected])

Inscripció

Per realitzar la inscripció cal iniciar sessió.