Apoderament digital davant els efectes de la pandèmia

La Rahma Mzroui ja no pateix quan agafa un ordinador. Així es resumeix l’èxit del seu pas i el d’altres pares i mares com ella pels cursos de capacitació tecnològica de l’Ajuntament, on han passat de no saber enviar un correu electrònic, a treure tot el partit a les eines digitals indispensables per al dia a dia dels seus fills i filles a l’escola. 

La Rahma, de fet, diu sentir-se “molt satisfeta d’haver pogut posar-se al dia” amb el que ha après, sobretot després que la pandèmia obligués “a fer-ho tot amb un ordinador, des de demanar cita, fins a fer tràmits”. La seva situació és una que ha afectat moltes famílies com la seva, que van veure agreujada la seva falta de coneixements tecnològics quan el confinament va forçar a que tot el món educatiu es traslladés al terreny virtual i telemàtic. “La pandèmia ens ha obert els ulls i ens ha fet veure que hi havia molta gent que, tecnològicament, s’estava quedant fora per falta de formació o recursos”, afirma Jesús Aguado de Cap&Cua, un dels formadors dels cursos. “Com a societat, hem de ser capaços de dotar aquesta gent de les eines per a reincorporar-se, acompanyar els seus fills i filles durant l’aprenentatge i relacionar-se amb l’administració pública”. 

El coneixement, a més, no és l’única recompensa que s’emporten. “El perfil de les persones participants és el de gent amb moltes ganes d’aprendre”, afegeix Aguado, “i això es nota”. “L’objectiu, al final, és apoderar aquestes persones perquè guanyin en confiança i puguin posar en pràctica tot el que aprenen des del primer dia”. 

Més de 70 famílies formades

El cas de la Rahma i de les seves companyes suma un altre èxit formatiu per a aquests cursos municipals, que des de la seva posada en marxa amb el Pla de Reactivació Local 2020, han ajudat més de 70 famílies en les dues edicions realitzades. L’èxit de la iniciativa, a més, l’ha portat a trobar continuïtat no només en el Pla de Reactivació Local 2021, sinó també com a part del Pla de Formació per a Famílies, on s’integra amb altres propostes formartives per a la criança de nadons, infants i adolescents. Aquestes formacions estan actualment en marxa i es van renovant cada tres mesos.