Nivell educatiu
Descripció
Àmbit: biodiversitat urbana.
La present activitat realitzarà seguint una seqüència de quatre fases que respecten el cicle de l’aprenentatge dels alumnes (Kolb, Piaget i Izquierdo): Motivació, investigació i introducció de nous coneixements, reflexió i pensament crític i acció – comunicació.
1. Motivació: Per indagar breument sobre els coneixements previs dels alumnes, es faran algunes preguntes sobre els ocells i les menjadores que tenen a l’escola. Amb 15 cromos diferents amb imatges d’ocells i a la part posterior amb dades sobre ecosistema, alimentació,... els nens per parelles escullen un ocell i tots junts juguen al joc “em poso dempeus si”
2. Investigació i introducció de nous coneixements: Tots junts treballaran en la major part de les activitats sobre cinc ocells diferents quatre qüestions: el menjar, l'ecosistema, el cant i les menjadores.
3. Reflexió i pensament crític: Amb l’ajuda d’un treball manual, caldrà que els infants s’imaginin com deu ser un dia de la vida d’un ocell, després de tot el que ja han conegut fins aquest punt. Per a fer-ho, cada grup, s’haurà d’imaginar una història diferent sobre l’ocell que els ha tocat, on es vegi reflectit l’aprenentatge sobre l’ecosistema, la menjadora, i el menjar que ja saben que ingereixen.
4. Acció i comunicació: Amb un seguit d’imatges en un power point d’accions sobre tenir cura cap als ocells i el seu entorn, els infants podran observar diferents bones praxis. Una de les imatges serà col•locar menjadores i es recordarà el perquè tenen menjadores al pati.
Tot seguit se’ls explicarà una manera casolana i amb elements reciclats, de fer menjadores a casa.
L’educador en portarà 3 mostres.
Objectius
• Descobrir que la forma del bec dels ocells va relacionada com i de què s’alimenten.
• Conèixer que els animals fan servir diferents estratègies per a la supervivència.
• Practicar amb diverses eines per a aprendre que les aus tenen els becs adaptats al tipus d’alimentació i com són.
• Saber quina és l’alimentació dels ocells.
• Aprofitar l’espai per observar els animals de l’entorn proper als alumnes i posar en valor el patrimoni natural de Viladecans.
Observacions
Durada de l’activitat: 2 hores.
Es recomana que les escoles que tinguin menjadores al pati hi posin menjar a partir d’octubre.
L’educador/a portarà una col•lecció de plomes per a que els infants puguin observar-les i manipular-les.