Viladecans presenta l’estratègia Educació 360

Viladecans presenta la seva adaptació del projecte Educació 360 en un acte en línia amb més de 100 participants que ha comptat amb la intervenció de l'alcalde Carles Ruiz Novella, la tinenta d'alcalde d'Acció Comunitària i Igualtat d'Oportunitats, Gisela Navarro,  Alfredo Vega, president de l'Àrea d'Educació, Esports i Joventut a la Diputació de Barcelona i diferents agents del grup motor de la ciutat. A més, ha comptat amb la dinamització d'Oriol Ripoll que ha gamificat el concepte d'educació 360 per fer-lo entendre a través del joc.

Suma't a l'educació 360!

Una aliança per a la igualtat d’oportunitats

Com s’ha pogut conèixer a la jornada,  el projecte del Comitè de Direcció d'Innovació educativa és iniciativa educativa, social i política que entén la comunitat i el municipi com un ecosistema educatiu local, capaç de connectar els aprenentatges que es produeixen en tots els temps i espais de la vida de les persones.

Aquest plantejament vincula l’escola, les famílies i tots els agents i recursos de la comunitat, vetllant per garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitat en la consecució de 4 reptes: incrementar l’accés i la participació de tots els infants i joves a iniciatives d’alt valor educatiu, garantint l’equitat i la igualtat d’oportunitats; connectar els interessos i motivacions dels infants i joves amb els recursos educatius del territori per personalitzar els aprenentatges; impulsar entorns d’aprenentatge connectats, formals i no formals, a través de la col·laboració entre els diferents actors, especialment amb els centres educatius, i augmentar el capital social de la comunitat, incrementant el treball col·laboratiu per generar respostes eficaces a les necessitats educatives dels infants i joves.

Es tracta, segons el grup motor, d’una evolució respecte del concepte de ciutat educadora donat que hi ha un pas qualitatiu en què la importància se centra la relació entre agents: una ciutat on els carrers eduquen i on tothom som mestres i alumnes. 

Viladecans com a entorn educatiu

L'alcalde Carles Ruiz ha volgut situar el projecte en un moment en què s'està "produint un canvi profund que s'està produint a les ciutats" que busca "un model de vida que evolucioni respecte al segle passat". "La nova mirada va més amb la cooperació, [..] en buscar responsabilitats compartides" en la resolució de reptes i problemes, amb una mirada global. És aquí on, segon Ruiz, s'emmarca el projecte d'Educació 360 amb el que la ciutat continua mantenint l'educació com a element estratègic que millori la qualitat de vida de les persones.

En aquest sentit, Alfredo Vega, ha fet referència a l'educació com a pilar fonamental que potencia la igualtat d'oportunitats i garanteix el progrés personal i col·lectiu i hi ha introduït el concepte d'equitat, present als Objectius de Desenvolupament Sostenibles, com un ideal que "no pot ser assolit amb èxit per cap actor en solitari" i que per això "necessitem la col·laboració de tots" en la generació d'ecosistemes educatius.

La tinenta d'alcalde, Gisela Navarro, ha volgut manifestar que "una persona, un nen o nena, passa més hores fora de l'escola que dins de l'escola. Hi ha molts fets fora d'electiva, per això com a Ajuntament tenim el deute ètic de treballar perquè totes aquestes hores siguin de qualitat". Per aquest motiu, expressa, a Viladecans "hem anat incorporant a poc a poc als agents de la ciutat", de manera que ells també aportin propostes. En aquest sentit, Navarro ha volgut fer una crida final a totes les entitats de la ciutat perquè participin de forma activa, com a font de noves accions educatives per a Viladecans. 

El grup motor, representat per Marta Pereira, Mònica Moreno i Marco Berenguer, ha volgut manifestar la importància d'entendre que tots els agents socials hi som cridats a participar per assolir amb èxit els repte d'equitat a què s'enfronta la iniciativa amb els diferents projectes.

El grup motor i els projectes

Tot aquest marc reflexiu sobre el paper de la ciutat i dels seus actors en l'educació d'una persona al llarg de la seva vida s'ha concretat en els 4 projectes que el grup motor, constituït per mestres de primària i professors de secundària, entitats esportives i juvenils, associacions de famílies, l'Equip d'Assessorament Psicopedagògic, la Diputació de Barcelona i els departaments d'Esports i Educació de l'Ajuntament de Viladecans, han treballat. Es basen en els diferents actors educatius i el que poden aportar al conjunt. D'aquesta manera es crea un sistema de relacions interconnectat i amb objectius comuns 

  • Connexió d’espais: connectar coneixements i experiències de tots els espais de l’entorn, dins i fora dels centres educatius, amb la finalitat de generar conjuntament més i millors oportunitats educatives–.
  • Connexió de temps: connectar coneixements i experiències del temps lectiu i del no lectiu–. Quan els infants i joves fan teatre, esport o una activitat de migdia desenvolupen competències molt importants per al seu creixement; es promou que els aprenentatges que es donen dins i fora de l’escola estiguin relacionats.
  • Connexió d’aprenentatges: que hi hagi una continuïtat educativa del que aprenen els infants i joves en els diferents moments i espais del dia–. Per això, treballar amb l’escola, seguir la mateixa línia pedagògica i compartir objectius educatius és principal.
  • Connexió d’actors: connectar l’escola, les famílies, les entitats, els clubs, els recursos i els equipaments de la comunitat amb la finalitat de generar conjuntament més i millors oportunitats educatives.

A més, Viladecans no s’enfronta sola a aquest nou paradigma educatiu.  L' Educació 360 també és una aliança entre municipis impulsada per la Diputació de Barcelona,  la Federació de moviments de renovació pedagògica (FMRPC) i la Fundació Jaume Bofill, de la qual Viladecans forma part des del maig del 2019, moment en què va acordar l'adhesió assumint el manifest i els compromisos dels participants, amb la voluntat també de promoure el desenvolupament de projectes d’Educació 360 al municipi.