Un jove prodigi pinta a l’Escola Can Palmer

L'Escola Can Palmer ha estat avui l'escenari d'una emocionant activitat artística en la qual els i les estudiants han tingut l'oportunitat de col·laborar amb el reconegut artista Juanito Cortés Amaya en la creació d'un mural pictòric. Aquesta activitat forma part del programa d'innovació pedagògica "araArt", destinat a promoure l'èxit escolar i la implicació de l'alumnat i les seves famílies en l'entorn escolar.

Juanito Cortés Amaya és un jove de catorze anys de Badalona d'ètnia gitana. Va començar a pintar a l'edat de sis anys, inspirat pel seu pare: "Vaig començar a pintar als sis anys perquè al meu pare li agrada molt la pintura. I, quan era petitó, sempre estava al costat d’ell aprenent", comenta Juanito, conegut pel seu estil d'expressionisme abstracte, influenciat per artistes com Pablo Picasso, Jackson Pollock, Paul Klee, Franz Kline, Vasili Kandinsky i, sobretot, Joan Miró.

Amb només vuit anys, ja exposava les seves obres a galeries d'art a Madrid i avui dia compta amb més de 9.000 seguidors a Instagram, amb consumidors del seu art a escala mundial. El compromís social i l'empatia l'han portat a col·laborar amb la Fundació Voler, una organització dedicada a la recerca i atenció de malalties neurològiques en infants. Moltes de les seves creacions han estat subhastades per donar suport a aquesta fundació, que ha creat 'El cole de Celia y Pepe', una escola integral especialitzada en nens i nenes amb problemes de llenguatge.

Juanito Cortés pintant el mural

Un mural col·laboratiu i molt positiu

En aquesta ocasió, Juanito ha compartit la seva passió i talent amb estudiants de l'Escola Can Palmer, treballant conjuntament per crear un mural que reflecteix els valors positius i la creativitat dels infants.

Una palmera, un cor, una flor i altres elements són els protagonistes d’aquesta obra. "El cor representa l'amor, que és el més important per tenir una cosa positiva en la vida. I la flor representa la felicitat de la primavera”, explica Juanito sobre aquests elements que ha inclòs. La temàtica consensuada pel pintor i l’alumnat era molt clara: inspirar-se en el seu art i representar tot el que és positiu per a ells i elles.

L'activitat no només s'ha centrat en l'art, sinó que també ha desenvolupat la part més periodística de l’alumnat. Abans de la trobada, els nens i nenes van realitzar una investigació exhaustiva per identificar l'autor de les obres que estaven observant. Cándido Santana, director de l'escola, explica: "En principi, pensaven que eren diferents artistes. Quan van fer una hipòtesi veient diferents obres d'art que tenien similituds van arribar a la conclusió que era el mateix artista." A partir d'aquesta descoberta, els i les estudiants es van informar i van preparar preguntes sobre diferents temes.

Lucas López, alumne de 4t de primària, destaca la importància d'aquesta visita: "M'agrada que vinguin pintors perquè són famosos i així conec algun famós”. A més, el nen, de nou anys, ha mostrat interès pel món del periodisme: “M’ha agradat molt poder fer-li l’entrevista per saber què pensa”.

Sira Vera, també alumna de 4t de primària, ha contribuït amb un dibuix personal i positiu per a ella al mural: "He fet una pilota de gimnàstica rítmica, perquè jo faig aquest esport i he posat, a més, les meves mans com a identitat. M'ha agradat molt pintar amb el Juanito".

L’artista s’ha enriquit molt personalment d’aquesta experiència perquè, d’una manera o d’una altra, se sentia vinculat a ells i a aquella etapa en què ell volia transformar la seva afició en una professió: "He vist molts nens i nenes que tenen moltes ganes de pintar i que tenen alguna cosa que els connecta".

Nens pintant el mural de Can Palmer

Una experiència pedagògica transformadora

El director de l'escola subratlla la importància de la inclusió i la diversitat en aquest projecte: "El centre té un gran índex de cultura romaní, i nosaltres volíem potenciar-los i que es vegin reflectits en un artista ja consagrat".

Aquesta activitat també l’han adaptat a alumnat amb necessitats educatives especials. El director ha explicat el treball que han fet amb aquests infants: “S’ha fet un treball inclusiu perquè puguin col·laborar i, a la vegada, se’ls ha comunicat el projecte de manera individual, amb el seu sistema de comunicació augmentatiu alternatiu. Tot això amb l’acompanyament de l’educadora del Suport Intensiu per a l'Escoloratizació Incluisva (SIEI)".

L'activitat també ha fomentat la curiositat i interès per la creativitat dels nens i nenes, com remarca Gisela Navarro, tinenta d'alcalde regidora d'Educació: “Aquest procés treballa moltes competències. Està demostrat que l’art influeix en el desenvolupament de competències transversals com la creativitat i la presa de decisions”.

L’equip educatiu i els responsables municipals han coincidit en assenyalar que la visita de Juanito Cortés a l'Escola Can Palmer ha estat un èxit rotund, no només per la bellesa del mural creat, sinó també per l'impacte positiu en els i les estudiants. Aquesta col·laboració artística ha demostrat ser una poderosa eina pedagògica, inspirant els joves a creure en el seu potencial i a expressar-se a través de l'art per arribar a ser qui volen ser.