L'esperit com a ciutat educadora guanya força

Convertir tota Viladecans en una aula educativa on el treball de les competències clau sigui compartit per tothom. Aquest és l’objectiu del Currículum de Ciutat, una singular iniciativa que l’Ajuntament està posant en marxa de la mà de la Fundació Jaume Bofill, especialista en innovació educativa comunitària. Només deu ciutats catalanes fan aquesta aposta compartida. Ja fa uns anys que l’Ajuntament ha treballat en visibilitzar l’Educació 360: les opcions d’aprenentatge fora dels centres educatius.

Ara es fa un pas més en impulsar el Currículum de Ciutat amb la implicació de clubs esportius, associacions de famílies (AFA i AMPA) i entitats de lleure. L’objectiu és parlar un llenguatge comú: incidir a l’uníson en les competències que –més enllà de l’activitat mateixa– fan créixer la persona i, així, el seu rendiment acadèmic. El 4 de juny es va fer una trobada al casal de Montserratina per començar a caminar en aquest sentit. A la cita, es van presentar nou competències transversals que es poden treballar en qualsevol activitat amb intencionalitat educativa. La tinenta d’alcalde d’Educació i Xarxa d’Èxit Educatiu, Gisela Navarro, va destacar que la iniciativa “potencia la igualtat d’oportunitat entre els infants i afavoreix habilitats que els serviran al llarg de tota la vida”

CURRÍCULUM DE CIUTAT

Competències a formentar en totes les accions educatives:

  • Curiositat: despertar les ganes de conèixer, aprendre i trobar arguments per a tot.
  • Experimentació: descobrir el món a través de les vivències per arribar a un objectiu.
  • Creativitat: potenciar l'originalitat i la invenció per trobar respostes o solucions.
  • Comunicació: compartir idees de forma precisa i en el to que pertoca en cada moment.
  • Treball en equip: trobar el rol en el grup i construir en comú per assolir reptes compartits.
  • Empatia: entendre els sentiments dels altres i ser capaç de generar canvis positius per a tothom.
  • Autoregulació: gestionar amb èxit les emocions per tenir cura del benestar personal.
  • Perseverança: marcar-se reptes i aprendre de les errades per seguir el camí fixat.
  • Autonomia: cultivar la capacitat de raonament crític i la confiança en les pròpies capacitats.