Les aules cultiven més les ments creatives en el nou curs

Els mètodes per aprendre evolucionen i, a Viladecans, l’Ajuntament contribueix a aquesta transformació dotant els centres educatius de noves eines tecnològiques. Disset de les vint-i-dues escoles i instituts locals han rebut material de fabricació digital o de creació audiovisual per impulsar la filosofia maker, és a dir, un aprenentatge més vivencial. Així neix aquest curs el programa municipal "Creative Minds".

Material, formació i espais.

La iniciativa, ideada per la Fundació Ciutat de Viladecans, ha seduït la Generalitat de Catalunya per fer-la realitat amb 228.000 euros procedents dels fons europeus NextGenerationEU, dins de la línia de subvencions ‘Impuls digital a l’educació’.

Els centres han rebut material d'un dels dos àmbits maker, han obtingut formació per a un grup de docents i, en alguns casos, s’ha adaptat alguna aula per ubicar aquests espais maker. En el cas de la fabricació digital, el lot municipal inclou talladores làser, impressores 3D i de resina o enviniladores, per exemple; mentre que, per a la creació audiovisual, es dota, entre d’altres, de càmeres de vídeo, portàtils, taules de so o material per crear un petit estudi de tele com focus i fons chromakey. Així, es poden desenvolupar projectes educatius a l'entorn d'aquests materials o, simplement, poden dotar una activitat de major atractiu i, per tant, la fan més motivadora.

Experiències compartides

El professorat referent va implantar a finals del curs passat un projecte pilot a cada centre posant en pràctica a l'aula els coneixements adquirits en la formació.

Les iniciatives es van compartir en una jornada de bones pràctiques el 27 de juny passat en la qual van haver 135 participants, i en què també es van poder conèixer les experiències de dos centres referents a Barcelona i Vilassar de Mar. A més de facilitar experiències creatives a cada centre que promoguin competències i habilitats per al creixement acadèmic, Creative Minds fa una innovadora aposta a la ciutat en promoure projectes compartits entre centres. Així, per exemple, ja s’ha plantat la llavor d’un canal escolar municipal de videopòdcasts a través d'una plataforma de vídeo.

Millora d'edificis escolars

A més d'aquesta inversió en eines pedagògiques, l'Ajuntament iniciarà aquest curs un programa de millora dels edificis en escoles i escoles bressol amb el qual, per exemple, es reformaran lavabos i es crearan espais d'ombra als patis. El pla, que s'està ultimant, invertirà 315.000 euros cada any fins al final del mandat.

Dades clau del nou curs

Prop de 12.000 alumnes retornen al setembre als centres educatius locals, que recuperen la vitalitat que l’estiu atura. Aquest curs arriba amb un canvi en les tendències dels darrers anys en l'accés a l'escola i a la secundària: per primera vegada en gairebé una dècada entraran més infants a I3 que el curs anterior i, alhora, menys infants a primer d'ESO. La matrícula escolar reflecteix un lleu repunt de la natalitat i, a la secundària, la fi del boom de naixements d'inicis del 2000, que van arribar a ser el doble que ara. Això va portar la secundària l'any passat a un rècord de més de 5.200 alumnes.

Enguany, 429 infants s'estrenen a escola, pels 417 de fa un any. De fet, s'ha obert un grup més d'I3. El 92 % anirà a una de les dues primeres escoles sol·licitades en la preinscripció (enfront del 88 % a la comarca). Per la seva part, el 92 % de joves ha entrat a 1r d'ESO en el centre escollit en primera opció. El canvi en el sistema d'adscripció —passant d'un a diversos centres preferents per a cada escola— ha ofert més possibilitats sense empitjorar les opcions: el curs passat van entrar el 91 % a la primera opció. Enguany, 574 joves comencen l'ESO, 97 menys que fa un any.